Άγριο κι αν είναι το όραμα καλό είναι το σημάδι.....

Κ΄ένα σάλεμα σάλεψε στα ολόβαθα του νου τους
Και στην καρδιά τους μιά φωνή, κ΄έτσι η φωνή μιλούσε.
«Στρατιώτες και σπαθάρηδες, τουρμάρχες και σεργέντες,
του Λογοθέτη οι σύντροφοι, του βασιλιά οι νομάτοι,
χαρά σ’έσας κι αλλοίμονο σ’ έσας του ξένου διώχτες!
Άγριο κι αν είναι το όραμα καλό είναι το σημάδι.»…


Κωστή Παλαμά, Η Φλογέρα του Βασιλιά, Λόγος Πρώτος.

«Θα πάρω μιαν ανηφοριά,

θα πάρω μονοπάτια,

να βρω τα σκαλοπάτια,

που πάν' στη λευτεριά».

Ευαγόρας Παλληκαρίδης

(Τον έστειλαν στην κρεμάλα οι Άγγλοι 14 Μαρτη 1957, γιατί είθελε, λέει νάναι λεύτερος)

Κυριακή 26 Ιουλίου 2009

Ο Χριστιανικός Παρθενώνας

Κ.Γαβράς: "Νόμιζα πως η Ελλάδα είχε ξεφύγει από τις μικρότητες"

Λυπηρό και απαράδεκτο για την Ελλάδα χαρακτήρισε ο διεθνής Έλληνας σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, το «ψαλίδισμα» που έγινε στη 13 λεπτών ταινία του , η οποία προβάλλεται στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Το σημείο της ταινίας που «ενόχλησε» ήταν η σκηνή που εμφανίζονται...
ανδρικές φιγούρες να σφυροκοπούν τα μάρμαρα του Παρθενώνα και οι οποίες παραπέμπουν σε ορθόδοξους ιερείς.

Ο Κώστα Γαβράς από το Παρίσι δήλωσε :«Βρίσκω πολύ λυπηρό και απαράδεκτο για την Ελλάδα, μια χώρα που είναι και μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αυτό που συνέβη: το να υποκύψει δηλαδή η Πολιτεία στις πιέσεις εκπροσώπων της Εκκλησίας και να προβεί σε αυτήν την πράξη παρέμβασης σ' ένα φίλμ που αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα. Ο,τι απεικονίζεται σε αυτό το μικρό φίλμ είναι ιστορικά αποδεδειγμένο. Αναφέρεται στις καταστροφές που έχει υποστεί ανά τους αιώνες το μνημείο, από τους ανθρώπους. Οι πρώτοι χριστιανοί έκαναν αρκετές καταστροφές στα μνημεία και στα γλυπτά για διάφορους λόγους, ορισμένες φορές επειδή απλώς τους είχε σκανδαλίσει η γύμνια των αγαλμάτων.

Η ιδέα του φιλμ ήταν να διατρέξουμε τις καταστροφές που έχει υποστεί το μνημείο από το ανθρώπινο χέρι για να φτάσουμε και στη μέγιστη καταστροφική πράξη του Ελγιν. Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετώπισε, άλλωστε, το μνημείο ήταν από τους ανθρώπους. Αν δεν υπήρχαν αυτές οι καταστροφικές παρεμβάσεις ίσως η Ακρόπολη να είχε παραμείνει όπως ήταν στην εποχή του Περικλή, πριν από 2.500 χρόνια. Οσο για τις αντιδράσεις των εκπροσώπων της Εκκλησίας, δεν με ξαφνιάζουν. Η Εκκλησία αρνείται πάντοτε την πραγματικότητα, για να σώσει το δόγμα της. Νόμιζα ότι η Ελλάδα είχε ξεφύγει απ' όλες αυτές τις μικρότητες... Λυπάμαι πολύ!»

πηγή:tvxs.gr

Εμείς λυπούμαστε πραγματικά για το ανιστόρητο φιλμάκι του. Ο κύριος Γαβράς ακολούθησε κατά γράμμα την ρήση από το Χολιγουντιανό φιλμ : Ο άνθρωπος που σκότωσε τον Λίμπερτυ Βάλανς, «when the legend becomes fact print the legend (Όταν ο θρύλος γίνεται γεγονός τύπωσε τον θρύλο). Δεν ήξερε! Γιατί δεν ρώταγε. Απλά και αβασάνιστα ακολουθησε την παραδειγματική αλήθεια του φραγκοφορεμένου κρατιδίου που ακούει στο όνομα "Ελλάς" που δεν θέλει να ξέρει τίποτα για την Ελληνική Αυτοκρατορία της Ανατολής, το λεγόμενο Βυζάντιο, ώστε να μπορέσει να γίνει δεκτό στην Ευρώπη του Καρλομάγνου.

Φιλάρεσκα πιστεύει ότι το φιλμάκι αναφέρεται σε ιστορικά γεγονότα. Ποια ιστορικά γεγονότα; Την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν Ορθόδοξοι παπάδες ή καλόγεροι άλλα χριστιανοί. Είναι ιστορικό γεγονός ότι οι χριστιανοί κατέστρεψαν μνημεία της αρχαίας θρησκείας. Αυτή είναι η μοίρα όλων των παλιών θρησκειών όταν συγκρούονται με τις νέες και όχι το χαρακτηριστικό της Ορθοδοξίας όπως αφήνει τα εννοηθεί. Τον Μεσαίωνα η Καθολική εκκλησία με φωτιά κα μαρτύρια εξάλειψε από τις περιοχές που εξασκούσε εξουσία κάθε έκφραση παλιάς λατρείας στέλνοντας στην πυρά με την κατηγορία της μαγείας όποιον τόλμαγε να της εναντιωθεί. Στην Αμερική μετά την σφαγή στο Wounded Knee απαγορεύτηκε δια νόμου στους ινδιάνους να εξασκούν τις λατρευτικές τους τελετουργίες και όλα τα ιερά σκεύη τους κατασχέθηκαν και πήγαν για τα μουσεία. Στην Ρωσία ο κομμουνισμός, μία αίρεση του δυτικού προτύπου όπως τον είχε αποκαλέσει ο Άρνολντ Τόυνμπη κατέστρεψε εκκλησιές μοναστήρια για να κάνει χώρο στην δικιά του δοξασία. Σήμερα στην εποχή των «ανθρωπίνων δικαιωμάτων» βλέπουμε εκκλησιές να γίνονται στάβλοι ή να τινάζονται στον αέρα γιατί η φυσική παρουσία τους ενοχλεί τα καινούργια αφεντικά.

Οχι ομως ο Παρθενώνας στον οποίον αναφέρεται το φιλμάκι του. Όσον αφορά τον Παρθενώνα, το μνημείο του Περικλέους, ο κύριος Γαβράς πλανάται. Η πλάνη είναι ανθρώπινη ατέλεια του νου, η εσκεμμένη πλάνη είναι κατακριτέα και φανερώνει ιδιοτέλεια συμφέροντος. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πλανήθηκε και έκανε λάθος. Σκηνοθέτης είναι όχι ιστορικός. Ότι του είπαν έφτιαξε.

Αναφέρεται απαξιωτικά στο «δόγμα της εκκλησίας». Μα αυτό το δόγμα πήρε τον Παρθενώνα από έναν απλό ναό της πόλης του Περικλή τον συντήρησε και τον εκτόξευσε στο διεθνές στερέωμα μετατρέποντάς τον με ελάχιστες αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις σε Χριστιανική εκκλησία, ακόμη και τα βάθρα των Ολυμπίων Θεών έμειναν στην θέση τους ανέπαφα. Ο Παρθενώνας από την στιγμή που έγινε Εκκλησία, αφιερωμένη στην Παναγία την Αθηνιώτισσα, έγινε τόπος προσκυνήματος και λατρείας το ίδιο σημαντικός όσο η Κωνσταντινούπολη και η Ιερουσαλήμ. Ο Παρθενώνας δεν ήταν παρά ένας από τους πολλούς ναούς της κλασσικής Αθήνας. Ο Βυζαντινός Παρθενώνας, ο Χριστιανικός Παρθενώνας απέκτησε την σημασία και τους συμβολισμούς που διατηρεί μέχρι σήμερα. Το σύγχρονο θέμα του "φωτός" που εκπέμπει ο ναός είναι Βυζαντινό θαύμα που δεν έχει καμία σχέση με την αρχαιότητα.

Αντί όμως να κάνει δηλώσεις και να δογματίζει διεκδικώντας το παπικό αλάθητο ας διαβάσει το βιβλίο του Antony Kaldellis, The Christian Parthenon, Classisism and Pilgrimage in Byzantine Athens, Cambridge University Press , 2009. Αφού το διαβάσει θα πρέπει να ζητήσει συγγνώμη για τις απρεπείς και αμετροεπείς δηλώσεις του . Εκτός βέβαια αν το κομμάτι στο φιλμάκι δεν είναι προϊόν λάθους ή πλάνης αλλά εσκεμμένη διαστρέβλωσης που εξυπηρετεί. Στην δεύτερη περίπτωση να είναι σίγουρος δεν θα έχει την τύχη της Hanna K(κλικ).

Γι αυτόν που θα ήθελε να διαβάσει!
Byzantine Athens and the Parthenos "a Forgotten History"
A Heretical (Orthodox) History of Parthenon

3 σχόλια:

  1. Ευχαριστούμε για τα ενδιαφέροντα στοιχεία, τα οποία συνεισφέρουν ουσιαστικά στον κατά τα άλλα μάλλον άγονο διάλογο κραυγών και συνθημάτων για το θέμα.

    Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της καταστροφής ιστορικών μνημείων που θίγετε, καλό είναι να αναζητούμε επιστημονικά, ιστορικά στοιχεία διότι κυκλοφορούν πολλοί 'μύθοι'.

    Ενδειτικά στη δική μου έρευνα για το θέμα στο http://istologio.org/?p=467 διαπίστωσα ότι υπάρχουν άφθονα δημοσιευμένα στοιχεία για καταστροφές μνημείων σε άλλες εποχές και για άλλες αιτίες. Ομοίως έμαθα για αγριότατες καταστροφές αρχαίων Ελληνικών ανών από ..αρχαίους Έλληνες καταγεγραμμένες σε ιστορικές πηγές.

    Μακάρι αυτή η υπόθεση να μας οδηγήσει σε βαθύτερη, πλατύτερη και ουσιαστική μελέτη της ιστορίας.

    Φιλικά,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μάλλον υπήρχαν κι άλλα να μας πει ο κος Γαβράς, αλλά δεν μας τα είπε. Μήπως τελικά βαρύνει εκείνον η κατηγορία για λογοκρισία; Εδώ στο άρθρο βλέπω κι άλλες τοποθετήσεις για το θέμα:

    www.oodegr.com/oode/epitheseis/gavras_1.htm

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σε τέτοιες περιπτώσεις ισχύει η ρήση "έκαστος στο είδος του και ο Λουμίδης στους καφέδες". Ο Κώστας Γαβράς δεν είναι ιστορικός, αλλά σκηνοθέτης. Ως εκ τούτου θα έπρεπε είτε να συμβουλευτεί κάποιον ιστορικό, ή να ερευνήσει περισσότερο ο ίδιος πριν προχωρήσει στην ταινία του. Το σίγουρο είναι ότι κανένας αρχαίος ιστορικός δεν μαρτυρεί αυτά που μας δείχνει στις πρώτες σκηνές... Και είναι κρίμα για τον ίδιο και την υπόλοιπη ταινία, μια και ο τρόπος που χειρίζεται το θέμα του Έλγιν είναι πολύ καλός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή