Μέση
Παιδεία, ώρα... μηδέν
Οι εκπαιδευτικοί απαιτούν μεγάλους μισθούς ενώ στην
πράξη εργάζονται ελάχιστα. Πώς από παράγοντες μόρφωσης και ήθους της νεολαίας
εξετράπησαν σε στυλοβάτες της αμορφωσιάς και της ηθικής κρίσης της. Τι
συμβαίνει με τις περίφημες «καταλήψεις»
για τις οποίες η ΟΛΜΕ κατηγορεί την... αστυνομία και τους ...εισαγγελείς. Τα
σχολικά συγγράμματα είναι κομματικά, αντεθνικά και γελοία.
Υπάρχουν ακόμα ήρωες εκπαιδευτικοί
Πριν από δύο ακόμη δεκαετίες οι
εκπαιδευτικοί είχαν με την αξία τους και τον ιερό διδασκαλικό τους ζήλο,
κατακτήσει την εκτίμηση της κοινωνίας. Από αυτούς πήγαζαν το «αύριο» και οι
ελπίδες της Ελλάδας.
Η εικόνα που δίνεται για τους
σημερινούς εκπαιδευτικούς από το παρόν άρθρο, Βρίσκεται στους αντίποδες της
προηγουμένης. Πρέπει να πούμε ότι υπάρχει ακόμα μία μειοψηφία καθηγητών που
όπως και οι παλαιοί συνάδελφοίτους, είναι κοινωνικοί ήρωες και στυλοβάτες της
πατρίδας. Το αιτούμενο είναι αυτή η μειοψηφία να ξαναγίνει πλειοψηφία. Πρόκειται για ζήτημα ζωής ή
θανάτου για τη χώρα. Τόσο η διεύθυνση του ΤΟΤΕ, όσο και ο για ευνόητους
λόγους μη υπογράφων συγγραφέας του άρθρου, είναι πρόθυμοι για σοβαρό σχετικό
διάλογο με οποιονδήποτε.
ΤΟΤΕ...
Τ
|
ο σχολικό έτος αρχίζει θεωρητικά την 1η Σεπτεμβρίου
κάθε έτους και τελειώνει στις 30 Ιουνίου του επομένου. Τα μαθήματα αρχίζουν
στα μέοα Σεπτεμβρίου, όμως μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου στην πράξη το ωράριο
είναι μειωμένο (3-4 ώρες ημερησίως εκτός εξαιρέσεων) και τελειώνουν περίπου
στις 23 Μαίου, καλώς εχόντων των πραγμάτων. Το σύνολο ημερών μαθημάτων, αν
αφαιρεθούν οι προβλεπόμενες εορτές, εθνικές, «Πολυτεχνείο», εκδρομές,
περίπατοι κ.τ.λ., είναι περίπου 145 στην ιδανικότερη περίπτωση.
Σχολικό έτος: μύθος και πραγματικότητα
Αυτό όμως
στην πράξη δε συμβαίνει, διότι υπάρχουν οι διάφοροι «αγώνες» μαθητών και
εκπαιδευτικών που μειώνουν δραστικά τις ώρες διδασκαλίας. Αν βάλουμε και τις
δικαιολογημένες ή όχι απουσίες των εκπαιδευτικών για λόγους αδείας, υγείας
κ.τ.λ. τελικά δεν θα ήταν υπερβολή αν έλεγα ότι γίνονται σχεδόν οι μισές ώρες
από τις ήδη λίγες προβλεπόμενες από το νόμο. Για να μη μιλήσουμε για τις
ελλείψεις εκπαιδευτικών στην αρχή των μαθημάτων...
Αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς
ότι το μειωμένο στην πράξη σχολικό έτος έχει μία σειρά αρνητικών επιπτώσεων.
Οι μαθητές διδάσκονται ελάχιστες ώρες και, βοηθούντος του νόμου περί απουσιών
αλλά και της καταστρατηγήσεως αυτού, κάνουν ακόμα λιγότερες.
Επίσης και οι ώρες διδασκαλίας
των εκπαιδευτικών είναι λίγες. Στην ιδανικότερη περίπτωση, χωρίς παρατράγουδα,
οι ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών είναι περίπου 500-550 διδακτικές και 250-300
εξωδιδακτι-κές ετησίως, περίπου 800 συνολικά όταν των άλλων εργαζομένων είναι
1800 αντίστοιχα, και αυτό στην ιδανικότερη, τονίζω, περίπτωση. Βέβαια κατά
τις ώρες διδασκαλίας δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς κάνει ο κάθε εκπαιδευτικός
διότι ουδείς έχει το δικαίωμα να τον ελέγξει. Γίνεται πρόσφατα μια προσπάθεια ελέγχου,
γι' αυτό και ένα αίτημα των απεργών είναι «Κατάργηση του Π.Δ. που
επαναφέρει τον επιθεωρητισμό- όχι στη σύνδεση μισθού με την παραγωγικότητα». Πολλοί δε εκπαιδευτικοί δεν
συμπληρώνουν το προβλεπόμενο από το νόμο ωράριο διδασκαλίας των 15-21 ωρών
εβδομαδιαίως, ανάλογα με τα έτη υπηρεσίας, και τα τελευταία χρόνια έχει βρεθεί
ο τρόπος να μην πηγαίνουν για συμπλήρωση ωραρίου στα γειτονικά σχολεία. Είναι
η δήθεν περιβαλλοντική
εκπαίδευση που
περιλαμβάνει «ποικίλα θέματα» από περιβάλλον έως θεατρικό παιχνίδι κ.τ.λ. Ο
καθηγητής δημιουργεί μια ομάδα 5 τουλάχιστον παιδιών που επιθυμούν να
ασχοληθούν με κάποιο θέμα και απασχολείται με αυτή για 2 δίωρα την εβδομάδα,
μετά το πέρας της λειτουργίας του σχολείου. Τις πρώτες μέρες βρίσκονται όλοι
στις θέσεις τους την καθορισμένη ώρα, ύστερα όμως... Και εδώ παρατηρεί κανείς
και το εξής τραγελαφικό. Κάποιος να έχει λιγότερες ώρες διδασκαλίας και με το
κόλπο αυτό, τελικά να τις υπερβαίνει και να παίρνει υπερωρίες!!! Και σωστά να
τις πάρει ένας που πραγματικά εργάζεται, οι άλλοι όμως; Μήπως πρέπει να
επανεξεταστεί αυτή η περίπτωση; Βέβαια υπάρχουν, όπως πάντα, και οι φωτεινές
εξαιρέσεις...
Και καλοπληρωμένοι και ανεξέλεγκτοι
Το ωράριο
των εκπαιδευτικών εκ των πραγμάτων είναι μειωμένο, λόγω κυρίως της
ιδιαιτερότητας του επαγγέλματος τους. Με το μισθό τους όμως τι γίνεται; Κατ'
αρχήν πρέπει όλοι οι Έλληνες να γνωρίζουν ότι ο μισθός είναι συνάρτηση πολλών
παραγόντων και ειδικά του συνολικού προϋπολογισμού. Όπως π.χ. μία οικογένεια
δεν μπορεί να τα καταναλώνει όλα για παπούτσια έτσι και το κράτος δεν μπορεί
να δώσει πάνω από ορισμένο ποσό στους εκπαιδευτικούς. Η πολιτική του «Τσοβόλα δώστα όλα» είδαμε όλοι πού οδηγεί.
Σύμφωνα με
το ενημερωτικό έγγραφο που έστειλε η ΟΛΜΕ στις 19/1/96 στα σχολεία, η Κυβέρνηση
με το νέο μισθολόγιο που ισχύει ήδη από 1/1/97 δίνει τις εξής ακαθάριστες
αποδοχές:
α) νεοδιοριζόμενος 294.000
(καθαρά περίπου 230.000, ενώ ο στόχος της ΟΛΜΕ είναι 250.000).
β) με 15ετή υπηρεσία 362.000
(καθαρά περίπου 300.000).
γ) με 33ετή υπηρεσία 440.000 κ.τ.λ.
Δεν μπορώ να πω αν είναι πολλά
ή λίγα, εξαρτάται από ποια πλευρά το βλέπει κανείς. Αν π.χ. συγκριθεί με τους
μισθούς υπαλλήλων των ΔΕΚΟ είναι μικρότερος, ίσως διότι οι υπάλληλοι αυτοί
εκβιάζουν περισσότερο το κράτος και όχι διότι εργάζονται πιο πολύ απ' τους
υπόλοιπους Έλληνες. Αν συγκριθεί όμως με το μισθό των αντίστοιχων πτυχιούχων
του ιδιωτικού τομέως, οι έχοντες μισθούς παραπάνω απ' αυτούς των εκπαιδευτικών
είναι ελάχιστοι. Προσωπικά θα συμφωνούσα (όπως και ολόκληρη η ελληνική
κοινωνία) να δώσει το Υπουργείο κάτι παραπάνω στους εκπαιδευτικούς (το έδωσε
ήδη) αλλά με μία προϋπόθεση: Να ελέγχεται αυστηρότατα το έργο τους, όπως ακριβώς
ελέγχεται ο φροντιστηριακός καθηγητής από το φροντιστήριο ή τον γονέα σε
περίπτωση ιδιαιτέρων μαθημάτων. Αν οι εκπαιδευτικοί θελήσουν τον έλεγχο, και
πρέπει να τον θελήσουν, να είναι σίγουροι ότι θα βρεθεί ο τρόπος που ο έλεγχος
αυτός θα είναι αντικειμενικός· αλλά φεύ: δεν τον θέλουν για λόγους
ευνόητους...
Το
πρόβλημα της έλλειψης εκπαιδευτικών
Οι
ελλείψεις των εκπαιδευτικών θέσεων στα σχολεία γίνονται αντιληπτές περίπου 10
ημέρες μετά την έναρξη των μαθημάτων. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά διότι με
την παράταση των εγγραφών, ο αριθμός των μαθητών αλλάζει και ίσως και ο
αριθμός των τμημάτων. Επιπλέον, τότε γίνονται και οι αποσπάσεις των καθηγητών
με αποτέλεσμα, ουσιαστικά κανείς να μην γνωρίζει πού θα πάει τελικά. Πρέπει
πρώτα να γίνει η κατανομή των μαθημάτων που θα διδάξουν οι ήδη υπάρχοντες
καθηγητές και μετά να ζητήσει το σχολείο από τη Διεύθυνση την πρόσληψη άλλων
εκπαιδευτικών για τη συμπλήρωση των κενών ωρών. Υπάρχει και το πρόβλημα συντονισμού
του προγράμματος δύο σχολείων, στην περίπτωση που κάποιος μόνιμος εκπαιδευτικός
υπηρετεί σε δύο από αυτά. Εξάλλου έτσι και αλλιώς, τις πρώτες ημέρες το σχολείο
δεν έχει πλήρες ωράριο διδασκαλίας και για άλλους λόγους (π.χ. δεν έχει
αποφασισθεί ποιος θα μπαίνει σε ποιο τμήμα). Το πρόβλημα είναι υπαρκτό αλλά
δεν λύνεται αμέσως, μάλιστα εφέτος χάθηκαν κάποιες ώρες διότι άργησε ο
διορισμός αναπληρωτών και ωρομισθίων. Επί οικουμενικής κυβερνήσεως (1990) οι
αναπληρωτές πήγαν στα σχολεία πριν αρχίσουν τα μαθήματα και δημιούργησαν πολλά
προβλήματα με τους μόνιμους συναδέλφους τους ως προς την κατανομή των
μαθημάτων. Ας μην φωνασκεί λοιπόν γι' αυτό το θέμα η ΟΛΜΕ διότι περισσότερες
διδακτικές ώρες χάνονται με μία 2ωρη συνεδρίαση του συλλόγου εκτάκτως παρά με
μία ώρα συνδικαλιστική ενημέρωση στα σχολεία.
Κάθε χρόνο, και φυσικά εφέτος,
είδαμε μαθητές να καταλαμβάνουν το σχολείο τους διαμαρτυρόμενοι δήθεν για
έλλειψη εκπαιδευτικών. Οι μαθητές αυτοί ήταν, προφανώς, σε «διατεταγμένη
υπηρεσία». Πώς είναι δυνατόν να διαμαρτύρονται για έλλειψη εκπαιδευτικών, τη
στιγμή που πανηγυρίζουν αν χάνουν μάθημα από απεργίες, γιορτές, ασθένειες
καθηγητών κ.λπ.; Είναι τρελλοί; Μάλλον όχι.
Οι «προοδευτικοί» καθηγητές
πίσω από τις καταστροφικές καταλήψεις των σχολείων
Είναι
γεγονός ότι οι μαθητές δεν σέβονται το σχολείο· γι' αυτό άλλωστε το καταλαμβάνουν
και το καταστρέφουν. Τα αιτήματα των μαθητών είναι διάφορα. Από αύξηση των δαπανών
για την παιδεία, έως σβήσιμο απουσιών. Στις καταλήψεις πρωτοστατούν συνήθως
μαθητές που και από πλευράς αποδόσεως και ήθους δεν είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει
η ελληνική νεολαία. Χωρίς την νουθεσία και συμπαράσταση των καθηγητών (και των
γονέων σε ορισμένες περιπτώσεις) ποτέ δεν θα γινόταν κατάληψη στα σχολεία από
τους μαθητές. Ψηφίζουν όλοι κατάληψη και πάνε στις γειτονικές καφετέριες,
επιτρέπουν δε να εισέρχονται στο σχολείο οι πάντες εκτός από τους «κακούς»
καθηγητές. Έχουν
αναφερθεί περιπτώσεις όπου καθηγητές έδωσαν κλειδιά στα παιδιά με την
παραγγελία «κάντε καταλήψεις». Συμμετέχουν και εξωσχολικοί διαφόρων ειδών και το
αποτέλεσμα είναι οι καταστροφές και οι πυρκαγιές για κάψιμο απου-σιολογίων,
που τελείως ανεύθυνα (;;) οι εκπαιδευτικοί τα αφήνουν εκτεθειμένα. (Θα
μπορούσαν π.χ. φεύγοντας να τα κρύψουν ή να τα πάει η διεύθυνση στην
αστυνομία). Και όλα αυτά γίνονται «για την αναβάθμιση της παιδείας»!!!
Στα παιδιά που «αγωνίζονται»
συμπαραστέκονται ενεργά πολλοί καθηγητές, ακόμα και όταν οι καταληψίες κάνουν
ποινικά αδικήματα· και ιδού οι αποδείξεις:
1. Ψήφισμα καταγγελίας Γ.Σ. προέδρων
ΕΛΜΕ όλης της χώρας, Σάββατο 5-12-92.
ΕΛΜΕ όλης της χώρας, Σάββατο 5-12-92.
«....Οι καθηγητές ως εργαζόμενοι και παιδαγωγοί υπερασπίζονται
το δικαίωμα των μαθητών να διεκδικούν μέσω των Κοινοτήτων τους τα αιτήματα
τους χωρίς επεμβάσεις εξωσχολικών παραγόντων ή μηχανισμών καταστολής που
δημιουργούν κλίμα έντασης...». (Πληροφοριακό δελτίο ΟΛΜΕ, τεύχος 636 Γενάρης-Φλεβάρης
'93). Δεν
μπορούμε να παραθέσουμε όλη την ανακοίνωση-καταγ-γελία αλλά ως εξωσχολικούς
παράγοντες δεν θεωρεί τους αλήτες που έκαναν ζημιές στο σχολείο μαζί με του
ιδίου φυράματος καταληψίες αλλά... τις αστυνομικές δυνάμεις και τον Εισαγγελέα...
2. Στο ίδιο τεύχος, ανακοίνωση της
ΟΛΜΕ καταγγέλει τον Διευθυντή του Λυκείου Τούμπας Θεσσαλονίκης διότι παρέκαμψε
τη γνώμη των εκπαιδευτικών του σχολείου και κατέθεσε μήνυση εναντίον 12
μαθητών-καταλη-ψιών και καταστροφέων του σχολείου. Τον καταγγέλει ως
αντιπαιδαγωγό(ϋ) και αυταρχικοί!!).
3. Καταγγελία της ΕΛΜΕ Λάρισας
(μειοψή-φισαν κάποιοι εκπαιδευτικοί, προφανώς «μη προοδευτικοί») εναντίον του διευθυντού του 3ου
ΤΕΛ Λάρισας κ. Νοτόπουλου που έκανε μήνυση εναντίον των καταστροφέων του σχολείου του, παρά τις
αντιδράσεις των συνδικαλιστών (Οικ. Ταχυδρ. 15 Απριλίου 1993 σελίς 7).
Ποιος λοιπόν, μετά τα αποδεικτικά στοιχεία που
παρέθεσα, έχει την παραμικρή αμφιβολία ως προς το ποιοι επικροτούν αυτές τις
καταστάσεις; Πού μας οδηγούν οι «προοδευτικοί» της Εκπαιδεύσεως; Εύγε στο
διευθυντή του Λυκείου Τούμπας και στον κ. Νοτό-πουλο, ας συνεχίσουν να
φέρονται έτσι, είναι φωτεινά παραδείγματα που μας κάνουν να ελπίζουμε.
Ο υφιστάμενος νόμος Σουφλιά είναι σαφέστατος: Όσες ημέρες
μαθημάτων χάνονται εξαιτίας καταλήψεων, τόσες ημέρες θα παρατείνεται το
σχολικό έτος. Παρόλα αυτά ο εκάστοτε υπουργός παρανομώντας κάθε χρόνο στέλνει
εγκύκλιο στα σχολεία λέγοντας «βρέστε τον τρόπο να αναπληρώσετε τις χαμένες ώρες
διδασκαλίας» και
οι εκπαιδευτικοί αρχίζουν τις αλχημείες που τελικά καταλήγουν στο ότι μάλλον
πρέπει να συντομευ-θεί
το σχολικό
έτος. Σχολείο
το οποίο είχε κατάληψη 3 εβδομάδες, δηλαδή 15 εργάσιμες ημέρες, τελικά δεν έκανε
ούτε μέρα παραπάνω μάθημα.
Δεν πήγαν τις καθιερωμένες πια
εκδρομές, ούτε πενθήμερη (που την κάνει μόνο η Γ' Λυκείου), η γιορτή της 25ης
Μαρτίου περιορίστηκε σε 10 λεπτό (δεν θα συνέβαινε ασφαλώς το ίδιο αν ήταν
του πολυτεχνείου), δεν έγιναν οι «πολιτιστικές εκδηλώσεις» που αλλιώς θα
γίνονταν και τελικά δεν παρετάθη το έτος. Σε πολλά σχολεία, αν οι ημέρες καταλήψεως
είναι περισσότερες, ίσως γίνουν 2-3 ημέρες παραπάνω μάθημα. Το γνωρίζουν αυτό
οι μαθητές γι' αυτό όταν ακούνε από τον υπουργό για παράταση σχολικού έτους
χαμογελάνε.
Ποιοι και πώς διαπαιδαγωγούν τα παιδιά μας
Από όσα
προανέφερα ήδη, έχετε βγάλει τα συμπεράσματα σας αλλά ας πούμε κάτι περισσότερο
για τη διαπαιδαγώγηση της ελληνικής νεολαίας. Οι εκπαιδευτικοί απέτυχαν
παταγωδώς στον τομέα αυτό, εφόσον βέβαια δε δεχτούμε ότι πολλοί εξ αυτών, και
ειδικά οι «προοδευτικοί», δεν το έκαναν συνειδητά.
Κατ' αρχήν δεν μπορεί να
παραδειγματι-στεί θετικά η νεολαία όταν βλέπει εικόνες διαπληκτισμών των
καθηγητών τους με αστυνομικές δυνάμεις στην πρωθυπουργική κατοικία και στη Θεσσαλονίκη. Αλλά εκτός αυτού, διαβρωτική
δουλειά γίνεται μέσα στην τάξη όπου δεν υπάρχει έλεγχος και ούτε πρόκειται στο
μέλλον να υπάρξει. Την περασμένη δεκαετία αντί μαθημάτων γινόταν κομματική
κατήχηση. Πολλοί εκπαιδευτικοί αντί να δράσουν ως παιδαγωγοί, μετετράπησαν σε
ιν-στρούχτορες. Το ελληνικό σχολείο αντί να προσφέρει εθνικά ιδανικά, προσέφερε
κομματικά, κυρίως δε «προοδευτικά», διότι οι «προοδευτικοί» κυριαρχούσαν και
κυριαρχούν δυστυχώς μέχρι σήμερα. Το σχολείο σε πρώτη φάση κομματικοποιήθηκε
για να αναρ-χικοποιηθεί αμέσως μετά. Τα παιδιά διδάσκονται ότι «με αγώνες κατακτούν τα δικαιώματα
τους» κι
όχι με διάβασμα- διδάσκονται κοπάνες, πεζοδρόμιο, τραμπουκισμούς. Οι ελάχιστες
φωνές διαμαρτυρίας που υψώθηκαν κατηγορήθηκαν και διασύρθηκαν ως «αντιδραστικές»,
«φασιστικές» κ.τ.λ. Έτσι και τα επιμελή παιδιά, που είναι ευτυχώς τα περισσότερα,
άρχισαν να χαλάνε και αυτά. Η τιμωρία ανύπαρκτη.
Παρατηρούνται φαινόμενα όπως
π.χ. να καπνίζουν στο προαύλιο μπροστά στους καθηγητές τους, να μην τους
σέβονται, να καταστρέφουν τα σχολεία ατιμωρητί κ.ά. Για όλα αυτά αποκλειστικά
υπεύθυνοι είναι οι εκπαιδευτικοί που απέτυχαν να διοικήσουν σωστά τα του
οίκου τους. Όσον αφορά για την καθοδήγηση της ελληνικής νεολαίας με τις
πατροπαράδοτες αξίες του Ελληνισμού ας μη συζητούμε καλύτερα.
Στον Οικονομικό Ταχυδρόμο (23
Απριλίου 1992 σελίς 43) δημοσιεύθηκε επιστολή ενός μαθητού του αμαρτωλού
Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου Αμπελοκήπων στην οποία αναφέρεται ότι ενώ οι
μαθητές είπαν να υψώσουν την ελληνική σημαία στο σχολείο τους πήραν από κάποιους
την απάντηση: «Η σημαία είναι σύμβολο μίσους, πολέμου και φανατισμού, πως τους
θυμίζει παλαιότερες εποχές».
Τακτικά πάνε στο σχολείο
εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας για «χαμένες πατρίδες»· και αντί οι
καθηγητές να πουν στα παιδιά, αυτά που συνιστά το Υπουργείο, κάνουν
ξεδιάντροπα, οι δήθεν «προοδευτικοί», «α-ντιεθνικιστική» προπαγάνδα. Εννοείται
ότι οι γιορτές της 28ης Οκτωβρίου και 25ης Μαρτίου είναι υποβαθμισμένες ενώ
αυτή του Πολυτεχνείου «ορόσημο» που φωτίζει, ενώ παράλληλα εκθειάζονται οι
εισβολείς και καταστροφείς του Πολυτεχνείου.
Είναι γνωστό εξάλλου ότι όταν
πριν από λίγα χρόνια δικάζονταν ο Πρύτανης του Πολυτεχνείου ως υπεύθυνος για
τον εμπρησμό της Πρυτανείας η ΟΛΜΕ πήγε σύσσωμη να τον υποστηρίξει. Είναι πράξεις αυτές παιδαγωγικές
και εθνικές; Τι δουλειά είχε στη δίκη η ΟΛΜΕ;
Πρόσφατα οι εκπαιδευτικοί δεν
φιλοτιμήθηκαν να υποδεχθούν τη χρυσή μας ομάδα των 6 παιδιών που ήρθαν πρώτοι
στον Παγκόσμιο Μαθηματικό Διαγωνισμό! Πού ήταν η ΟΛΜΕ που νοιάζεται μόνο για
τους καταστροφείς; Όταν κάποιο από αυτά τα παιδιά ερωτήθηκε σχετικά,
πικραμένο απάντησε ότι η Ελλάδα δεν έχει να του προσφέρει τίποτα. Για το λόγο
αυτό θα σπουδάσει στο εξωτερικό απ' όπου ήδη έλαβε σχετικές προτάσεις από
σοβαρά πανεπιστήμια. Ούτε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τους δεξιώθηκε (ίσως να
μην το έμαθε) ενώ δεξιώθηκε την Ειρήνη Σκλήβα. Πού είναι η «γνωστή και δεδομένη ευαισθησία» των εκπαιδευτικών να δώσουν
δημοσιότητα και βραβεία στα καλύτερα μαθηματικά μυαλά του κόσμου;
Πολλοί, πιθανόν, να ερωτήσουν:
«ίσως δεν κάνουν μάθημα, ως παιδαγωγοί όμως;».
Δυστυχώς η παιδαγωγική τους
συμπυκνώνεται στο εξής: «Ας του σβήσουμε απουσίες, ας το περάσουμε το παιδί
διότι έχει προβλήματα». Εδώ αρχίζει και σταματάει η παιδαγωγική τους
συμπεριφορά, τίποτε περισσότερο, και όπως προανέφερα αποτελούν οι ίδιοι
κάκιστα πρότυπα για την ελληνική νεολαία. Αν με τις ενέργειες τους
έπειθαν την ελληνική κοινωνία ότι έχουν υψηλή συναίσθηση του καθήκοντος τους,
η ελληνική κοινωνία, να είναι βέβαιοι, θα αποδεχόταν μεγάλες αυξήσεις. Περιττό να τονίσω ότι στην
«παιδαγωγική συμπεριφορά» που προανέφερα για σβήσιμο απουσιών και αλλοίωση
βαθμολογίας πρωτοστατούν οι «προοδευτικοί», και μάλιστα το μαχητικό τους
τμήμα, οι συνδικαλιστές.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και πού κατέληξε το
«επίδομα βιβλίων»
Στο 11 ο αίτημα των απεργών
(πληροφοριακό δελτίο 651 της ΟΛΜΕ σελίς 5) διαβάζουμε: Ετήσια επιμόρφωση για
τους εκπαιδευτικούς που να στηρίζεται στις αρχές της καθολικότητας, της
περιοδικότητας, της α-ποκέντρωσης(;;) και της πολυμορφίας(;;). Τα δύο τελευταία
είναι ακατάληπτα, τουλάχιστον στον γράφοντα. Είναι όροι ενός άλλου κομματικού
ανεκδότου.
Πληροφορώ το αναγνωστικό κοινό ότι σεμινάρια με
ποικίλα θέματα, ψυχολογικά, παιδαγωγικά, διδασκαλίας μαθημάτων, πειράματα
κ.λ.π. γίνονται τακτικότατα και έχει δικαίωμα να πάει ο καθένας, με αμοιβή
μάλιστα περίπου 1.200 δρχ. καθαρά, εκτός όμως ωραρίου... Δεν καταλαβαίνω την
σκοπιμότητα αυτού του αιτήματος. Μάλλον θέλουν να γίνονται στο ωράριο του
σχολείου με ειδικές αποσπάσεις κ.τ.λ.
Πλη ροφοριακά σας λέγω ότι στο τέλος κάθε σεμιναρίου
προβλέπεται και υποδειγματική διδασκαλία των εκπαιδευτικών αλλά αντιδρούν σε
αυτή κάποιοι «υπέρ προοδευτικοί» «διότι είναι έμμεσος τρόπος αξιολόγησης του καθηγητή
από τους συμβούλους».
Το 1988 έγινε μία μεγάλη απεργία για να μην γίνουν οι
πανελλήνιες εξετάσεις. Στα αιτήματα ήταν και το επίδομα αγοράς βιβλίων για την
επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Πράγματι η κυβέρνηση έδωσε ένα ετήσιο ποσό
35.000 δρχ. σε κάθε εκπαιδευτικό για αγορά βιβλίων, αλλά όφειλε ο εκπαιδευτικός,
προκειμένου να το λάβει, να προσκομίσει τις σχετικές αποδείξεις. Τι έγινε όμως
στην πράξη; Το ανακοίνωσαν πολλές φορές οι βιβλιοπώλες. Προσήρχοντο οι
εκπαιδευτικοί, πλήρωναν απλώς το ΦΠΑ, δεν αγόραζαν βιβλία και έπαιρναν τις
αποδείξεις.
Δημιουργήθηκε μάλιστα, όπως πληροφορήθηκα, και
βιβλιοπωλείο που είχε τέτοια ειδικότητα. Πολλά ακούστηκαν ότι ανήκε σε
συνδικαλιστή!!!
Όταν το Υπουργείο το
πληροφορήθηκε από τους βιβλιοπώλες κάτι ψέλλισε γι' αυτό το αίσχος αλλά το
«ώριμο» πια συνδικαλιστικό κίνημα έβαλε στόχο την κατάργηση των αποδείξεων
«διότι η
προσκόμιση τους προσβάλλει την εκπαιδευτική αξιοπρέπεια». Τελικά το πέτυχαν(!) και το υπουργείο ενσωμάτωσε αυτό
το επίδομα στο μισθό!! Ένα ωραίο μέτρο το κατήργησαν οι Ίδιοι οι εκπαιδευτικοί.
Χαρακτηριστικό της «δημοκρατικής» τους συμπεριφοράς και
των σχέσεων τους με την μόρφωση και την «ελεύθερη» διακίνηση ιδεών είναι και το
παρακάτω γεγονός.
Ο γνωστός εκπαιδευτικός Σαράντος Καρ-γάκος (κάθε άλλο παρά «φασίστας»),
που συχνά αρθρογραφεί στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, για θέματα παιδείας, είχε
προσκληθεί σε κάποιο σχολείο της Κορινθίας για ομιλία.
Η ομιλία αυτή κατόπιν επεμβάσεως της ΟΛΜΕ δεν πραγματοποιήθηκε^) διότι... ο Καργάκος είναι
«γνωστός αντιπαιδαγωγός». Δεν γνωρίζω αν τελικά πραγματοποιήθηκε η ομιλία σε
άλλο χρόνο και χώρο. Δεν θα ήταν υπερβολή να λεχθεί ότι οι «προοδευτικοί» συνδικαλιστές
είναι οι δικτάτορες της παιδείας. Οι συνδικαλιστές κάνουν ό,τι θέλουν χωρίς κανείς να
τους ενοχλεί.
καταστροφικός ο κομματισμός στα σχολεία
Ο μαθητικός συνδικαλισμός
καθιερώθηκε τον Ιούλιο του 1982 από το ΠΑΣΟΚ. Ο Κακλαμάνης με δηλώσεις του τάσσεται πια
εναντίον του κομματισμού στην παιδεία, ίσως διότι επί υπουργείας του έβλεπε
συντεταγμένους δε-καπεντάχρονους μαθητές που πήγαιναν «εκδρομή» και φώναζαν εν
χορώ «έβγα
έξω Κακλαμάνη». Δεν γνωρίζω τι ήθελε να πετύχει το ΠΑΣΟΚ και οι άλλες «δημοκρατικές»
δυνάμεις με την καθιέρωση του συνδικαλισμού και των κομματικών αντιπαραθέσεων
στα σχολεία. Εκείνο που γνωρίζω όμως είναι ότι δημιούργησε προβλήματα,
καταλήψεις και επεμβάσεις στο έργο των εκπαιδευτικών (τότε το σχολείο δεν είχε
ακόμα καταρρεύσει). Τα παιδιά ασχολούνται τώρα εκτός των καταλήψεων με το
πότε θα πάνε εκδρομή, πότε θα κάνουν συνέλευση τμήματος για να χάσουν μάθημα,
διότι κανείς δεν προσέρχεται στη συνέλευση κ.λ.π.
Διευθυντές στα σχολεία γίνονται
όσοι έχουν υπηρετήσει ορισμένο αριθμό ετών. Υποβάλλουν αίτηση και αν η
κομματική συγκυρία είναι ευνοϊκή γίνονται διευθυντές για μία τετραετία. Ίσως
είναι επιτυχημένοι ίσως όχι. (Συνήθως όχι). Ένας πάντως διευθυντής και να θέλει
να κάνει σωστά τη δουλειά του, δεν μπορεί. Πολλές φορές αδυνατεί να εφαρμόσει
το νόμο διότι θα γίνει μισητός από αρκετούς και θα τον ταλαιπωρήσουν αν αργότερα
τύχει κάποιος από τα «θύματα» του να γίνει διευθυντής. Πάντως, ουσιαστικά, τα
σχολεία διευθύνονται αυτή τη στιγμή από τους «προοδευτικούς» συνδικαλιστές.
Η παιδεία χρειάζεται
νοικοκύρεμα κι όχι αύξηση δαπανών
Δεν γνωρίζω
ακριβώς τι ποσοστό δαπανά το Κράτος για τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας. Έχω
την εντύπωση όμως ότι είναι αρκετά. Απλώς γίνεται άσκοπη σπατάλη (το 1993 ήταν
για όλη την παιδεία 13% επί του καθαρού προϋπολογισμού - Οικ. Ταχυδ. 31 Δεκεμβρίου
1992 σελίς 19). Γνωρίζω κωμόπολη πλησίον της Αθήνας με οργανωμένο Γυμνάσιο,
Λύκειο και Τεχνικό Λύκειο, που διαθέτει λεωφορεία που μεταφέρουν δωρεάν τους
μαθητές με κρατικά έξοδα. Και όμως, για μικροπολιτικούς λόγους, σε αποστάσεις
μέχρι 30 χιλιόμετρα περιφερειακά από την κωμόπολη υπάρχουν 4 Γυμνάσια και 2
Λύκεια με ελάχιστους μαθητές και φυσικά αυξημένο κόστος. Στις σπατάλες πρέπει
βέβαια να συμπεριλάβουμε και την αποκατάσταση των ζημιών από τις καταλήψεις.
Μάλλον νοικοκύρεμα χρειάζεται η παιδεία μας παρά την αύξηση δαπανών. Απ' ό,τι
πληροφορούμαι για μεγάλα σχολεία των Αθηνών με πολλά και πλήρη από μαθητές
τμήματα, το κόστος ανά μαθητή φτάνει τις 400.000 μόνο από μισθούς
εκπαιδευτικών. Φανταστείτε να υπολογισθούν τα έξοδα από συντήρηση κτιρίων,
απόσβεση κεφαλαίων για το χτίσιμο σχολείων και άλλα παρεμφερή. Και όλα αυτά για
περίπου 600 ώρες μάθημα το χρόνο. Αν τα συγκρίνετε με τις 600.000 που παίρνουν
τα καλύτερα φροντιστήρια που διδάσκουν 15 ώρες/εβδομάδα όλο το χρόνο, τα
συμπεράσματα δικά σας.
Όσον αφορά την έλλειψη αιθουσών
διδασκαλίας οι εκπαιδευτικοί λένε την μισή αλήθεια.
Όταν το ωράριο είναι
πρωΐ-απόγευμα δεν υπάρχει πρόβλημα ελλείψεως αιθουσών. Πρόβλημα θα υπάρξει όταν
όλα τα σχολεία ενταχθούν αμέσως σε πρωινό πρόγραμμα. Αλλά αυτό προϋποθέτει
πρώτα ανεύρεση οικοπέδων, κτίσιμο σχολικών κτιρίων κ.τ.λ. Αυτά όμως δεν
γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη...
Μέτρα εξόδου από την κρίση
Σαν πρώτης προτεραιότητας μέτρα
προτείνουμε:
- Τακτικό έλεγχο του
εκπαιδευτικού μέσα και έξω από την τάξη, αξιολόγηση αυτού και σύνδεση μισθού με
την παραγωγικότητα. Έτσι θα υπάρξει άμιλλα μεταξύ των εκπαιδευτικών.
- Κατάργηση της επετηρίδας και
πρόσληψη των νέων με αξιοκρατικά κριτήρια όπως κάνει ο κάθε ιδιώτης.
- Εξετάσεις σε πανελλήνια κλίμακα
όλων των τάξεων του Λυκείου σε όλα τα μαθήματα και έκδοση αποτελεσμάτων μόνο
από τα γραπτά δοκίμια. Τα μαθήματα να είναι ισοδύναμα και όποιος υστερεί σε
δύο ν' απορρίπτεται ενώ αν είναι ένα να παραπέμπεται τον Σεπτέμβριο με τις
ίδιες διαδικασίες και αν πάλι υστερήσει να απορρίπτεται. Οι πάντες θα διαβάζουν
τότε. Έτσι θα αποκτήσει αξία και το απολυτήριο λυκείου.
Μόνον η ιδιωτική εκπαίδευση λειτουργεί σωστά. Και όμως
την κατηγορούν σαν «παραπαιδεία»
Επειδή όμως αυτά δεν φαίνεται να υλοποιούνται, έστω
και στο μακρινό μέλλον, καλά θα κάνει ο ελληνικός λαός να το πάρει απόφαση
ότι για πολλά έτη ακόμα για τη μόρφωση των παιδιών του θα πληρώνει διπλά,
δηλαδή θα πληρώνει από την τσέπη του την ιδιωτική εκπαίδευση, και μέσω της
φορολογίας και την δημόσια. Η ιδιωτική εκπαίδευση, η οποία προσφέρει πράγματι
μεγάλο έργο, καθώς σ' αυτήν προσφεύγουν οι νεολαίοι για να μάθουν τα πάντα,
ελληνικά, ξένες γλώσσες, θετικές επιστήμες, κακώς ονομάζεται παραπαιδεία. Μάλλον οι χαρακτηρισμοί πρέπει
να αντιστραφούν. Το δαιμόνιο του Έλληνα τον έστρεψε μακρυά από το κράτος και
βρήκε τη λύση για τη μόρφωση των παιδιών του. Καλά θα κάνει το κράτος να
καθιερώσει ακόμα και δραστικές φοροαπαλλαγές για τα φροντιστήρια.
Απίστευτες υπουργικές
αλχημείες «για να μην ζημιωθούν οι ζημιούντες την εκπαίδευση»
Από την απεργία των
εκπαιδευτικών το κράτος ανέλπιστα είχε κάποια οικονομία λόγω μη καταβολής
τόσων μισθών και μάλιστα σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας.
Το πλεονέκτημα όμως αυτό το απεμπόλι-σε διότι, ως
γνωστόν, υπουργοί και συνδικαλιστές είναι συγκοινωνούντα δοχεία, επιπλέον δε
πρέπει να μη θιγεί το δόγμα που λέει «όποιος απεργεί κερδίζει» ή «μ' αγώνες κατακτάμε τα
δικαιώματα μας» (σ.σ. μήπως από την τσέπη τους τα δίνουν οι υπουργοί;).
Σκέφτηκαν λοιπόν να επιστρέψουν τα α-πωλεσθέντα χρήματα
με την αλχημική μέθοδο των καλά αμοιβομένων πλασματικών υπερωριών (5.290 δρχ./ώρα). Με
υπουργική απόφαση, που ελήφθη κατόπιν πολλών συζητήσεων, αντεγκλίσεων,
αλληλοκατηγοριών κ.τ.λ. προσετέθη στο ημερήσιο σχολικό πρόγραμμα μία
«υπερωριακή» ώρα ως εξής:
Μειώθηκαν κατά πέντε (5) λεπτά οι υπάρχουσες
διδακτικές ώρες, και με παράταση του ημερήσιου προγράμματος κατά 10 (δέκα)
λεπτά εξοικονομήθηκε η επιπλέον διδακτική ώρα!!!
Πρόταση: Αυτό το μέτρο να εφαρμόζεται από εδώ και στο
εξής μονίμως ώστε το σχολικό έτος να τερματίζεται πριν το Πάσχα!!!
Σε κάποια σχολεία έγινε διδασκαλία τριών ημερών την
Μεγάλη Εβδομάδα, όλων δε η λειτουργία παρετάθη επί μία εβδομάδα τον Ιούνιο.
Εννοείται ότι για σοβαρή αναπλήρωση των χαμένων ωρών δεν έγινε λόγος,
όπως συνήθως.
Με λογιστικούς υπολογισμούς (ώρες διδασκαλίας, αμοιβή
υπερωρίας κ.τ.λ.) προκύπτει ότι με την μέθοδο των «πλασματικών υπερωριών»
αναπληρώθηκε το απωλεσθέν λόγω απεργίας εισόδημα των εκπαιδευτικών από 50 έως
100%!!!
Είναι βέβαιο ότι θα επαναληφθούν τα ίδια ή χειρότερα φαινόμενα διότι
απλούστατα οι εκπαιδευτικοί δεν θίγονται οικονομικά! Όσον αφορά τη χαμένη από
καιρού αξιοπρέπεια τους δεν την συζητάμε. Η αφορμή για απεργίες θα βρίσκεται
πάντα.
Ο ελληνικός λαός ας γνωρίζει ότι για πολ-λά-πολλά
χρόνια θα πληρώνει και μέσω της φορολογίας για την μη εκπαίδευση των παιδιών
του και απ' ευθείας από την τσέπη του σε φροντιστήρια κ.τ.λ. για την πραγματική
τους εκπαίδευση.
Απίθανες (δήθεν) μαρξιστικές αρλούμπες, διδάσκονται
ως... Φυσική!
Και τελειώνοντας σας παραθέτω
ένα απόσπασμα βιβλίου φυσικής που από εφέτος διδάσκεται σε όλα τα σχολεία της
Ελλάδος. Αν αυτό είναι διδασκαλία φυσικής θα το κρίνετε μόνοι σας:
«...Παράλληλα η Νευτωνική θεωρία για τη βαρύτητα
σημαδεύει την έναρξη μιας νέας εποχής. Το καινούριο κοσμοείδωλο του σύμπαντος έχει χαρακτήρα
δυναμικό σε αντίθεση με το στατικό χαρακτήρα, ο οποίος ικανοποιούσε τους
αρχαίους. Έτσι ο Νεύτωνας συμβάλλει -σε ένα βαθμό ακούσια- σε αρμονία με τις
κοινωνικές τάσεις της εποχής του, στην κατάρρευση της ιδέας για μια σταθερή και
αιώνια τάξη των πραγμάτων, μιας ιδέας που κυριαρχούσε και στην κλασική αλλά και
στη φεουδαρχική εποχή, σύμφωνα με την οποία κάθε άνθρωπος από τη γέννηση μέχρι
το θάνατο του έχει μια κοινωνική θέση προκαθορισμένη και σταθερή...».
Φυσική, Α' τάξη Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου, Οργανισμού Εκδόσεως
Διδακτικών Βιβλίων, σελίς 141.
Τελειώνοντας δηλώνω ότι είμαι πρόθυμος για σοβαρό
διάλογο με οιονδήποτε. J
-Τοτε... 59
Περιοδικο
ΤΟΤΕ τευχος 67 ΙΟΥΛΙΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1997
Σελιδες
53-59
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου